Cum ne influenteaza cuvintele

Si cum influenteaza cuvintele tale, perceptia celor din jur.

Daca pana acum ai crezut ca alegerea cuvintelor, atunci  cand incerci sa convingi pe cineva de ceva, nu conteaza ..

..ei bine, te-ai inselat.

Si nu e vina ta, pentru ca nu ai de unde sa stii ca nu stii.

Nu ne invata nimeni sa comunicam eficient, atunci cand facem atatia ani de scoala.

Noroc ca ti-s eu drag si ma lasi sa impartasesc cu tine din ce stiu eu. 😉

(daca esti barbat .. ai inteles ce am vrut sa spun. We cool?  #nohomo #brolove   )

Un singur cuvant poate avea puterea de schimba si de a altera complet comportamentul celor care il aud.

Ceea ce inseamna ca cei care stiu sa foloseasca cuvintele potrivite, au un avantaj foarte mare fata de cei care  .. nu stiu asta.

Da, mentiunea asta a sunat  ca o replica a lui Hagi,  gen:

„Am castigat .. pentru ca am invins”

(am momentele mele, ce sa zic ?! 🙂 )

Si ca sa vin in sprijinul acestei concluzii, din nou stiinta imi este aliat.

Astfel, uite ce s-a constatat intr-un experiment foarte interesant facut de Ellen Langer, psiholog social la Harvard.

Tipa a angajat 2 actori, o femeie si un barbat.

Pe care i-a instruit sa intre in mai multe centre de copiat acte..

Totul se petrecea pe vremea cand imprimantele si xerox-urile erau foarte rare.

(cam cum e acuma bunul simt, mancarea sanatoasa si ..barbatii fara sâni 🙂 )

.. si sa ii intrebe pe cei care stateau la coada, daca pot sa se bage in fata lor.

In total, ambii actori, atat barbatul cat si femeia, au abordat, in total, cam 120 persoane, care asteptau la randul din centrul de copiat acte.

Numai ca .. ambii, au facut asta, folosind 3 abordari diferite.

Adica , folosind, la modul ce mai propriu, cuvinte diferite, in fiecare varianta.

Astfel, in centrele de copiat in care au intrat, i-au abordat pe cei care stateau la coada, cu una singura din urmatoarele  3 variante:

–         „Scuzati-ma, am 5 pagini.

Pot sa folosesc Xerox-ul?”

Cand a folosit varianta asta de abordare, 60% din cei care stateau la coada au fost de acord sa o lase in fata, sa faca copii (xerox, mai! 🙂 ) inaintea lor.

–         „Scuzati-ma, am 5 pagini.

Pot sa folosesc Xerox-ul ?

Pentru ca sunt in foarte mare graba.”

Cand a folosit aceasta abordare, 94% din cei care stateau la coada au fost de acord sa-l lase pe actor sa treaca in fata lor.

Are si logica, nu?

Toti stim cum e sa fii in foarte mare graba, iar necunoscutii din jurul nostru din acel moment poate ne-au ajutat si ne-au inteles ..

.. asa ca suntem inclinati „sa ne revansam” si sa facem acelasi lucru cand altcineva este in situatia asta.

Dar ..

Abia acum urmeaza partea cu adevarat interesanta.

A treia varianta de abordare pe care psihologul a folosit-o a fost:

–         „Scuzati-ma. Am 5 pagini.

Pot sa folosesc Xerox-ul?

Pentru ca trebuie sa fac niste copii.”

Te las un pic?

Sa realizezi ceea ce au auzit, de fapt, persoanele care stateau la rand?

Gata? 🙂

Ca sa nu te las sa spargi ecranul pe care tocmai ma citesti, te voi scuti de un efort.

Si iti voi confirma o constatare.

In a 3 varianta pe care tocmai ai citit-o, cuvintele au fost special alese..

..  ca sa nu transmita nimic concret.

Adica nu au niciun sens.

Pentru ca toti cei care erau la coada in acel moment, se aflau acolo, PENTRU CA aveau nevoie sa faca niste copii xerox.

(daca nu ti-ai dat seama de asta singur, ori esti un intrus Wow Biz-er. Ori .. #alta intrebare   🙂 )

Si totusi ..

Stii cati dintre cei care stateau la coada in acel moment s-au conformat si au lasat  in fata pe actorul care le-a comunicat evidentul prin acele cuvinte?

93%.

Da.

Majoritatea covarsitoare a celor care asteptau cuminti, la rand, au lasat-o pe doamna/domnul care a zis ca are nevoie de xerox, sa treaca in fata lor.

Desi .. si ei stateau la rand, din acelasi motiv.

Si cu acelasi scop.

Iar asta din cauza unui singur cuvant:

pentru ca

(da, stiu .. de fapt este o locutiune conjunctionala,  #Grammar Nazi 😉 )

Se pare ca este unul din cele puternice si convingatoare cuvinte pe care le poti folosi, atunci cand incerci convingi si sa influentezi.

Folosind sintagma „pentru ca” si oferind un motiv oarecare, a dus la o acceptare foarte mare din parte celor care au fost astfel „influentati.”

Cercetatorii au teoretizat ca oamenii, in majoritatea timpului, ruleaza pe pilot automat.

Si sunt convins ca nu trebuie sa te conving ca asa este.

In majoritatea timpului, noi toti gandim si actionam pe baza de tipare si/sau secvente de comportament formate, anterior, in timp.

Practic, tot ce trebuie sa faci este sa stii sa „vorbesti pilotului automat”, ca sa faci tot ansamblul minte-persoana sa se conformeze.

Cumva, mintea, atunci cand e pe pilot automat (adica mai tot timpul, pentru majoritatea dintre noi) cauta, gandeste si actioneaza pe baza de scurtaturi.

(da, si eu stiu cativa a caror minte e „o scurtatura” in sine. La propriu)

Iar o cerere simpla, urmata de explicata „pentru ca”, plus un motiv, oricat de banal si de simplu ar fi), fix asta ofera mintii celorlati:

O scurtatura.

O activare a unui tipar inconstient, format in timp.

Adica, e un „by pass” al mintii constiente si o adresare directa catre pilotul automat din mintea celor din jur.

Dar .. nu zambi increzator si fericit ca acum stii cum functioneaza mintea celorlalti.

Pentru ca toti avem acest pilot automat.

Si te asigur ca esti influentat zilnic, prin reclame TV sau sloganuri politice, sa „te dai la o parte” din calea celor ce vor „sa treaca in fata”.

Gen: „alta intrebare”.  😉

(daca nu ma crezi, priveste acel video din nou si o sa vezi raspunsuri fara nici un sens logic, argumentate prin „pentru ca” .. )

Bun.

In concluzie, atunci cand mizele sunt mici, oamenii actioneaza si reactioneaza pe pilot automat.

Trebuie doar sa motivezi cererea ta prin sintagma „pentru ca” si sa oferi orice fel de motiv.

Cand mizele sunt mari, exista un pic mai multa „rezistenta” din partea oamenilor.

Dar tot nu prea mare .. pentru ca mintea umana adora scurtaturile.

Folosirea sintagmei „pentru ca” urmata de un motiv cat se poate de logic si motivant, iti va aduce, de cele mai multe ori, o reactie in favoarea cererii tale.

*****

La ce te ajuta articolul de azi?

Pai, in primul rand vei incepe sa fii un pic mai constient de felul in care esti influentat de altii.

Pentru inceput, incearca sa observi ce reactie tinzi sa ai tu insuti, atunci cand tu esti intrebat si rugat sa faci ceva, prin sintagma „pentru ca”.

Are sens sau logica argumentare ce iti e oferita?

Sau cineva se joaca si iti ia pilotul automat „la misto”? :))

In al doilea rand, iti vei creste sansele sa fii mai convingator.

Doar foloseste un argument cat se poate de logic, precedat de un „pentru ca” sincer si observa ce se intampla cu cei carora le ceri favoruri.

Daca ai folosit vreodata varianta asta de comunicare si „influentare” sunt curios cum a functionat pentru tine.

Daca doar azi ai flat de ea..

Ca intotdeauna, nu ma crede pe cuvant.

Testeaza. 😉

sursa: http://limbajulnonverbal.ro

Proudly powered by WordPress   Premium Style Theme by www.gopiplus.com