Fantoma comunismului bantuie la Opera

Fantoma comunismului bantuie la Opera cu-adevarat. Scandalul din ultimele saptamani chiar are conotatii politice si o miza imensa – un buget de stat anual de 8 milioane de euro, plus sponsorizari de alte cateva.

Sa explic:

ONB a fost unita cu Opereta printr-o HG, care a fost atacata in istanta de un fost director (Arbore). De curand, procesul s-a incheiat definitiv, iar instanta a decis ca Opera si Opereta raman unite. Si a mai decis ca acest teatru va lucra nu cu angajati angajati pe viata, ci, pentru fiecare montare de spectacol, pt fiecare reprezentatie, se vor semna contracte individuale, cu artisti alesi in urma unor auditii, pe care ii aleg directorul muzical, directorul de balet si creatorii spectacolului. Formula aceasta de lucru se numeste teatru de proiect.

Asa se lucreaza peste tot in lume – solistii merg la casting sau sunt invitati si sunt platiti dupa cota. Si la Met, si la ROH, oriunde e la fel. Pana acum 3 ani, la ONB s-a lucrat cu sintagma „teatru de repertoriu”, adica solisti angajati, care sunt distribuiti si remunerati si daca un spectacol are loc sau nu, si daca e cu sala goala sau plina. Solistele care citesc acum comunicate pe scena sunt angajate pe viata la ONB, iar in ultimii trei ani n-au prea castigat castinguri si auditii in marile productii, montate de echipe internationale. Le-au castigat constant tineri angajati pe salarii mizere la Opera, la inceput de cariera sau solisti, in cea mai mare parte romani, care au deja contracte cu teatre din Europa, SUA etc.

Sa revenim la decizia instantei. Este important de stiut ca numirea unui director general inseamna REANGAJAREA pe post pentru INTREAGA organigrama a Operei, care va contine mai putine pozitii. Coristii, orchestra si balerinii vor fi angajati pe contract, cu evaluare anuala si vor avea acces mai usor in spectacole. Viata dulce se termina insa pentru solisti – va trebui sa dea concurs pt fiecare intrare pe scena, iar pentru fiica lui Dan Iordachescu, a lui Nicolae Ulieriu, a lui Traian Chebeleu, pentru sotia lui Tiberiu Soare s-ar putea sa nu fie comod.

Or, in ultimii trei ani tocmai asta s-a intamplat – un director pe partea de balet a facut casting pentru fiecare rol, ca si pentru corpul de balet. A lucrat cu maestri coregrafi pe care i-a selectat (iar pe finul unui fost senator PRM, a carui sotie e angajata la Parlament l-a tinut pe margine), a promovat romani sau straini in rol de prim solisti. Rezultatul e verificabil – cele sase spectacole realizate sub directoratul lui Kobborg s-au jucat cu sala plina si li s-au epuizat biletele rapid. Tocmai scosesera capul in lume cu intreaga companie de balet.

Batalia nu este pe pasaport. Nationalismul gregar afisat propagandistic la ONB este doar un instrument. Miza este obtinerea statutului de teatru de repertoriu, cu contracte pe viata si cu cheltuirea bugetului anual fara a da socoteala pentru calitatea spectacolului. Un dirijor, Tiberiu Soare, (si incetati sa-l mai numiti international, ca n-a cantat cu Concertgebouw, ci doar in sala lor) care era somer acum o luna, a fost cateva zile director, apoi adjunct si…n-a stat degeaba. S-a angajat, cu contract, la Opera ca dirijor.

Un regizor, Rares Zaharia, care i-a fost asistent lui Purcarete si care i-a fost consilier ministrului culturii, a fost aplaudat pt demnitatea de a fi parasit postul de consilier al ministrului. Dar stie cineva daca nu fusese angajat deja la ONB intre timp? Un dirijor si un regizor care promit glorie angajatilor si adulmeca mirosul celor 8 milioane de euro! Curat nationalism!

Text preluat de pe pagina de facebook Adelina Radulescu

Proudly powered by WordPress   Premium Style Theme by www.gopiplus.com